Кевин Пейдж

Университет на Отава

 

Службата за бюджетна отговорност на Обединеното кралство беше създадена през 2010 г. „за справяне с минали слабости в надеждността на икономическите и фискалните прогнози и, следователно, фискалната политика“ (HM Treasury, 2014 Харта за бюджетна отговорност). След повече от десетилетие работа е справедливо да зададем въпроса: изпълнена ли е мисията?

Има различни гледни точки за успеха, когато става въпрос за работата на независимите фискални съвети. Както и да се дефинира успехът, той трябва да включва два основни компонента: 1) изпълнение на своя мандат; и 2) институционална устойчивост. Фискалният съвет е отговорен за навременното предоставяне на анализ на икономическото и фискалното състояние на дадена страна, както и за допусканията на правителството по тези въпроси. Фискалният съвет докладва констатациите си на заинтересованите страни чрез продукти като икономически и фискални прогнози, анализ на фискалната устойчивост и разходи, между другото. Изпълнението на даден мандат е основно условие за успех, но само по себе си то е недостатъчно. Един наистина успешен съвет е този, който не само оцелява, но и процъфтява.

Постигането на институционална устойчивост идва от комуникациите. Искаме правителствата, законодателните органи, медиите и гражданите да бъдат информирани от анализа по начин, който насърчава дебата и контрола. Фискалните съвети не държат всички карти за подобряване на фискалните резултати. Намаляването на отклонението при прогнозата (нещо, което е под контрола на фискалния съвет, когато изготвя прогнозата) не е същото като намаляването на отклонението при дефицита (под компетентността на правителството). Фискалният съвет, който публикува изчерпателен анализ на грешките в прогнозите, устойчивостта и фискалните рискове, насърчава прозрачността, но може да не доведе до вземане на по-добри решения от правителството. Успешните фискални съвети трябва да имат смелостта да променят нещата, които могат (в рамките на своя мандат), и спокойствието да приемат нещата, които не могат да променят.

 

Създаване на Служба за бюджетна отговорност

Службата за бюджетна отговорност израсна от мъките на финансовата криза от 2008 г. За период от две години той се разви от предложение на опозиционна партия до временни договорености до публичен орган със специализиран персонал и многогодишен бюджет. Способността да се превърне кризата във възможност е определяща характеристика на редица институции, издържали изпитанието на времето.

Официалните отговорности на Службата за бюджетна отговорност са на „Комисия за бюджетна отговорност“ от трима души. Членовете на комисията се назначават от министъра на финансите, като правото на вето принадлежи на комисията по финансите на Камарата на общините. Отчитайки се както пред изпълнителната, така и пред законодателната власт, Службата за бюджетна отговорност разполага с умерени ресурси според международните стандарти с 25 служители и бюджет от £3 милиона британски лири. Въпреки това може да разчита и на десетки командировани държавни служители от други отдели.

Освен нейната отговорност да проверява и докладва за устойчивостта на публичните финанси, има пет специфични отговорности на Службата за бюджетна отговорност, които произтичат от Закона и Хартата: 1. Изготвяне на икономически и фискални прогнози и доклади за това дали правителството е на път да постигне своите фискални цели; 2. Оценка на точността на своите предишни фискални и икономически прогнози; 3. Оценка на дългосрочната устойчивост на публичните финанси; 4. Проверка на разходите на Министерството на финансите за бюджетни, данъчни и разходни мерки; и 5. Анализ на основните рискове за публичните финанси, както и тенденциите в разходите за социални помощи.

Основните компоненти на мандата на Службата за бюджетна отговорност на Обединеното кралство не са се променили след Закона от 2011 г. Отговорностите, свързани с докладите за фискалните рискове и социалните разходи, представляват умерено разширение. Една от характеристиките на закона е изискването за външен преглед на всеки пет години. Ръководих първия външен преглед на Службата за бюджетна отговорност през 2014 г. Последва преглед, фокусиран върху фискалната надеждност от Министерството на финансите на HM.

В сравнение с партньорските фискални съвети, Службата за бюджетна отговорност на Обединеното кралство има силна законодателна основа, умерено обезпечена с ресурси и има силни разпоредби за достъп до информация. Уникалността на законодателството на Обединеното кралство по отношение на неговата двойна отговорност към изпълнителната и законодателната власт и сертифицирането на разходите по полиците се разглежда като риск за независимостта и сила, която насърчава използването на ресурси от други отдели.

Прегледът на Министерството на финансите на HM определи доверието по отношение на фискалната политика като „хората вярват, че правителството ще направи това, което Службата за бюджетна отговорност казва“. Той излага четири фактора за фискалната надеждност: 1) реализъм – балансиран поглед върху икономическите и фискалните перспективи; 2) отговорност – създаване и поддържане на устойчива средносрочна и дългосрочна фискална рамка; 3) предпазливост – разумна застраховка срещу грешка в прогнозата и въздействието на непредвидени събития; 4) прозрачност – пълно разкриване на анализи и информация. Службата за бюджетна отговорност на Обединеното кралство обхваща всички компоненти на рамката за фискална надеждност чрез своите анализи и прозрачни практики за отчитане на допускания и грешки.

Дълбоко интегрирана в бюджетния процес, Службата за бюджетна отговорност има 120 служители на пълен работен ден в предоставянето на прогнози, анализа и сертифицирането на разходите по политиките, много от които идват от други правителствени отдели на Обединеното кралство на база командироване. Фискалният съвет имаше редица моменти в генезиса и през целия живот на една институция, които го определят. През ноември 2011 г. и март 2016 г. фискалният съвет даде да се разбере, че правителството не е на път да постигне своите фискални цели. И в двата случая правителството отговори с мерки за провеждане на фискалната политика. „Сигналите“ на Службата за бюджетна отговорност бяха последвани от действия на правителството. Аналитичният принос към значимите национални дебати относно шотландския референдум и гласуването за Брекзит също са важни за успеха.