Коен Тюлингс

Университет Утрехт

Фриц Бос

Нидерландско бюро за анализ на икономическата политика

Проблемите с дефицита и дълга в страните от Европейския съюз след пандемията от COVID увеличиха значението на фискалните съвети. Такива съвети наблюдават прилагането на бюджетните правила. Изготвянето на независими макроикономически прогнози е друга задача за фискалните съвети. Преди 2015 г. съществуваха само няколко фискални съвета. Нидерландското бюро за анализ на икономическите политики (Съветът) е изключение. Най-старият фискален съвет в света е основан през 1945 г. от Ян Тинберген, носител на Нобелова награда за икономика за 1969 г.

В хода на своето съществуване, холандският фискален съвет си е спечелил солидна репутация в обществото. Той е надежден източник на икономически анализи по широк кръг от въпроси. Съветът предоставя краткосрочни макроикономически прогнози, използвани в бюджетния процес, средносрочни и дългосрочни перспективи за публичните финанси, както и анализи на разходите и ползите на предложения, вариращи от данъчна политика до социално осигуряване и от образование до пътна инфраструктура. Специална характеристика е оценката на Съвета на предизборните платформи на всички политически партии преди общите избори. Въпреки че участието в тази оценка е доброволно, всички големи партии го правят. Холандският фискален съвет играе централна роля в холандския дебат за фискалната и социалната политики.

Първият урок от опита на холандския фискален съвет е, че интегрирането в официалния процес на вземане на решения и изграждането на репутация за качество и независимост отнема години. В началото през 1945 г. персоналът и правителството са имали само смътни представи за задачите на Холандското бюро за анализ на икономическите политики. Стъпка по стъпка Съветът успява да повлияе на фискалния дебат, обикновено като показва основните компромиси на политиците и на широката общественост.

Вторият урок е, че един фискален съвет трябва да дефинира обхвата си широко. Нидерландският фискален съвет винаги е бил активен както по фискални, така и по социални въпроси. По този начин Съветът е предоставял информация за основни политически дебати в нидерландското общество. Историята на Съвета показва някои ясни успехи в оказването на влияние върху обществения дебат и в крайна сметка върху правителствената политика. Например, Съветът изигра важна роля в обръщането на прекомерния растеж на заплатите през 70-те години на миналия век, като посочи отрицателните му ефекти върху заетостта. По подобен начин неговият микросимулационен модел на пазара на труда допринесе за широко разбиране на значението на пределните данъчни ставки за предлагането на работна ръка през 90-те години на миналия век. Той се използва рутинно от политическите партии. Въвеждането на генерационното счетоводство около 2000 г. допринесе за по-широко разбиране на цената на застаряването на обществото.

Нидерландският фискален съвет обаче не винаги успява да ръководи обществения дебат. Например, когато бюджетният дефицит и държавният дълг излязоха извън контрол в началото на 80-те години на миналия век и новото правителство определи политика, основана на икономиката на предлагането, на Съвета му отне няколко години, за да осъзнае значението на този нов подход. По подобен начин, в началото на финансовата криза от 2009-2011 г., нидерландският фискален съвет не разполагаше с необходимото разбиране за финансовите пазари, за да ръководи фискалния дебат.

Трето, ефективността на фискалния съвет зависи от ясното разграничение на ролите на съвета и политическите партии. Убеждаването на избирателите, че трябва да подкрепят една политика пред друга, е задача на политиците. Съветът не се намесва в надпреварата за гласове между политическите партии. Веднага щом бъдат заети политически позиции, става трудно да се предоставят разумни фискални аргументи. Например, през есента, когато кабинетът защитава бюджета си в парламента, холандският фискален съвет се въздържа, доколкото е възможно, от публични изявления.

Четвърто, като предварително условие за поддържане на разделението между ролите на политическите партии и фискалния съвет, независимите макроикономически прогнози трябва да бъдат широко споделяни сред икономическите експерти, включително в академичните среди. Силната академична аргументация е важен фактор за успеха.

За новите фискални съвети в бурна политическа среда с трудни публични финанси, залозите са високи, времето е кратко, а ресурсите са оскъдни. Имаме няколко предложения за членовете на тези съвети.

Започнете, като се съсредоточите първо върху наблюдението на държавния бюджет, а след това върху макроикономическото прогнозиране и анализа на дългосрочната устойчивост на публичните финанси.

Основната задача на фискалния съвет е да предоставя аргументи, извлечени от приложни измервания. Тези аргументи трябва да бъдат формулирани възможно най-ясно и пред възможно най-широка аудитория, която е готова да се запознае с тях. Убеждаването на избирателите, че трябва да подкрепят една политика пред друга, обаче е задача на политиците.

Фискалният съвет следва да допринесе за по-широко формулиране на политическите въпроси. Широкият обхват на анализа допринася за споделено обществено разбиране на съответните варианти и помага на политиците да вземат правилните решения. Политиците имат силни стимули да демонстрират своята фискална строгост, тъй като избирателите са добре запознати, че безплатни обяди не съществуват.