Виктор Дуарте Ледо
Международен валутен фонд
Оправдават ли фискалните съвети очакванията? И ако да, при какви условия? Въпреки ограниченията в данните и ограничения опит с фискалните съвети в повечето страни, различни подходи са се опитали да отговорят на тези въпроси.
Какво прави един фискален съвет ефективен?
За разлика от независимите централни банки, които имат пълна свобода на преценка да определят инструменти за постигане на целите си, фискалните съвети нямат изричен мандат или инструмент, който може да повлияе на фискалната политика. Колко силно и бързо говори един фискален съвет е важно за неговата ефективност. Като такъв, ефективността на фискалния съвет се крие в способността му да убеждават политиците да изберат стабилна фискална политика. Те правят това, като повишават обществената осведоменост за последствията от определени политически пътища.
На практика, за да бъде ефективен, фискалният съвет трябва да изпълнява конкретни задачи и да предоставя добре дефинирани резултати с качеството и навременността, необходими за изпълнение на неговия мандат. Такива задачи включват анализ на фискалната политика, препоръки, оценки и прогнози, които обикновено се предоставят чрез публични доклади, пресконференции и парламентарни изслушвания.
Определянето на ефективността на фискалните съвети е предизвикателство поради три причини:
(i.) За разлика от централните банки, които имат еднакви цели и инструменти, задачите, резултатите и ресурсите на фискалните съвети се различават значително в отделните страни.
(ii.) Фискалните съвети не оказват пряко въздействие върху отчитаните фискални агрегати, като например бюджетни баланси. Тяхното въздействие се проявява по начини, за които показателите или не са лесно достъпни (напр. качество на обществения дебат относно фискалната политика, включително в парламента), или пряко наблюдавани (напр. неформални взаимодействия със заинтересованите страни в бюджетния процес).
(iii.) Фискалните съвети не са единствената фискална институция, създадена за подобряване на фискалната прозрачност, насърчаване на отчетността и насърчаване на стабилни фискални политики. Те са част от семейство от фискални институции, включително фискални правила и средносрочни бюджетни рамки, които обслужват подобни цели. Разграничаването на въздействието на фискалните съвети от това на фискалните правила не е лесно, като се има предвид, че в някои случаи те са създадени едновременно и за постигане на сходни фискални цели.
Плюсове и минуси
Все повече литература разглежда ефективността на фискалните съвети. Литературата е разделена между казуси и статистически анализ. Те се допълват взаимно, когато трябва да се определи как, доколко и при какви обстоятелства фискалните съвети са ефективни.
Казусът е по-подходящ, за да се обясни как специфичните градивни елементи на фискалния съвет могат да повлияят върху качеството на фискалната политика. Той може също така да предложи по-точни мерки за оценка на ефективността на фискалните съвети, което от своя страна позволява по-добро идентифициране на въздействието на фискалните съвети спрямо това на други фискални институции. Казусите започнаха да следват по-аналитичен подход, който разчита, наред с други неща, на проучвания на събития и проучвания за оценка на ефективността на фискалния съвет.
Статистическите анализи на ефективността на фискалните съвети са настигнали казусите като аналитичен подход. Чрез използване на вариациите в ресурсите и резултатите между страните и във времето, статистическите анализи са по-подходящи за количествено определяне на ефекта от фискалните съвети върху показателите, като тяхното присъствие в медиите, качеството на прогнозите (както по отношение на намалени пристрастия, така и по-добра точност), залегнали в изготвянето на бюджета, или дори широкообхватни измервания на фискалното представяне. Техният основен недостатък е, че корелациите между наличието на фискален съвет и тези показатели не установяват причинно-следствена връзка и не могат да информират за характеристиките на фискалните съвети, които биха могли да бъдат особено благоприятни за тяхната ефективност.
Статистическите анализи варират от прости упражнения за сравнителен анализ, фокусирани върху входящи данни за измерване на потенциалната ефективност на фискалните съвети, до иконометричен анализ, изследващ корелацията между входящите и изходящите ресурси, за да се оцени действителната ефективност на тези органи за наблюдение. Поради кратките налични времеви редове, съществуващите проучвания разчитат на регресионни модели на панелни данни, за да разгледат въздействието на входящите и изходящите данни върху задачите и резултатите.
Обобщавайки
Добре проектираните фискални съвети насърчават стабилни фискални политики. Съветите, натоварени с оценката на фискалните прогнози и мониторинга на фискалните правила, са успешни в предоставянето на по-добри прогнози и по-добро съответствие. Някои характеристики допринасят за ефективността на фискалните съвети: медийна видимост, подходящи ресурси, независимост от политиката, и гарантиран достъп до информация. Бъдещата работа трябва да продължи да разработва показатели, които улавят резултатите от фискалния съвет по-отблизо и разграничават ефектите на фискалния съвет от тези на други фискални институции, като например фискалните правила.